BRUSSEL - Wie in Nederland het gratis alarmnummer 112 belt, krijgt negen van de tien keer binnen 10 seconden de hulpdiensten aan de lijn. In geen enkel EU-land gaat dat sneller.

In de aanloop naar de zomervakantie maakte de Europese Commissie dinsdag de resultaten bekend van een onderzoek naar de bereikbaarheid en bekendheid van 112 in alle landen van de Europese Unie. Het grootste probleemgeval is Bulgarije, waar het alarmnummer nog niet werkt.

De EC lanceert dinsdag de website ec.europa.eu/112, met informatie over het alarmnummer. Slechts 22 procent van de Europeanen weet dat 112 in de hele EU en 41 procent dat het nummer in het eigen land kan worden gebeld.

Procedures

Uit het onderzoek blijkt dat in zes landen, waaronder Nederland, telecombedrijven de lokatie van de beller niet bekend maken aan de nooddiensten. Dat is al sinds 2003 verplicht, zodat de hulpdiensten sneller ter plekke kunnen zijn. De commissie heeft procedures tegen deze landen aangespannen omdat zij in strijd met Europees recht handelen.

Het Europese alarmnummer werd ingevoerd in 1991, vooral om hulpdiensten toegankelijker te maken voor reizigers. De telefonisten moeten de bellers in meerdere talen te woord kunnen staan. In de meeste EU-landen kan men naast de nationale taal ook in het Engels worden geholpen.