DEN HAAG - Energiebedrijven maken misbruik van de onwetenheid van de klant om zoveel mogelijk contracten af te sluiten voordat liberalisering van de energiemarkt een feit is. Dat stelt de Consumentenbond woensdag na klachten over agressieve verkoopmethoden van diverse energiebedrijven.

De markt voor energiebedrijven wordt vanaf 1 januari 2004 geliberaliseerd. De Consumentenbond adviseert mensen om nog te wachten met het afsluiten van een energiecontract. "Daarvoor is nog te onduidelijk hoe de energiemarkt zich zal ontwikkelen. Het aanbod is nu nog onoverzichtelijk, want bedrijven komen erbij en gaan weg. Pas na de zomer komt informatie van Postbus 51 uit", aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

Telefonische verkoop

De klachten lopen uiteen van verkopers die thuis aanbellen, telefonische verkoop en het aanbieden van 1500 airmiles bij tekening van een contract. Zowel grote als kleine energiebedrijven maken zich hieraan schuldig, stelt de Consumentenbond.

"Deze bedrijven gedragen zich niet maatschappelijk verantwoord. Ze proberen nog snel klanten langdurig te binden voordat de markt geliberaliseerd is. Later krijgen die klanten daar spijt van, maar dan is het te laat", volgens de woordvoerder.

Eneco

Energiebedrijf Eneco vindt de beschuldigingen een beetje 'overdreven'. "Het is normaal bij liberalisering van een markt dat bedrijven op zoek gaan naar nieuwe klanten. Daarvoor maken we reclame en gebruiken we ook verkoopteams", aldus een woordvoerder.

Eneco zegt het enige energiebedrijf te zijn dat airmiles mag aanbieden. "Bovendien zijn onze contracten maar maximaal een jaar geldig. Dat in tegenstelling tot sommige andere bedrijven. Dus zijn de beschuldigingen van de Consumentenbond flauwekul".