ROTTERDAM - Het aantal verkeersoden is vorig jaar verder gedaald, tot 791. Dat maakte minister Camiel Eurlings van Verkeer donderdag bekend.

Dat zijn er exact twintig minder dan in 2006, een afname van 2,5 procent, meldden het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Het aantal verkeersdoden lag niet eerder onder de achthonderd. Eurlings komt binnenkort met een 'strategisch plan' om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Hij mikt op een verdere daling van het dodental, tot maximaal 580 in 2020.

Tegen die tijd moet het aantal mensen dat gewond raakt in het verkeer "met duizenden zijn afgenomen", zei hij. Om dat te bereiken gaat hij zich "extra richten op de kwetsbare groepen, kinderen, fietsers en ouderen".

Ondanks een dalende trend is het aantal verkeersdoden bij jongeren, en dan vooral snor- en bromfietsers, en jonge volwassenen wel gestegen.

Inzittende

In die eerste groep (15-19 jaar) eiste het verkeer vorig jaar 79 levens, tegen 64 in 2006. In de leeftijdscategorie 20-29 jaar steeg het dodental van 137 naar 149. Zes van de tien van hen kwam om bij een auto-ongeluk, als inzittende. Bij de veertigers en zestigers daalde het aantal overledenen juist.

In de provincie Limburg steeg het aantal verkeersdoden flink, van 56 naar 75. De meeste doden vallen nog steeds in Noord-Brabant, ruim 20 procent van het totale aantal. Dat hangt mede samen met het aantal kilometers weg, aldus CBS en DVS.

Harde aanpak

Eurlings wil een harde aanpak van automobilisten die zich niet aan de regels houden. "Een aantal hufters in het verkeer trekt zich nergens iets van aan." Hij is voorstander van "een verplichte snelheidsbegrenzer voor de kleine groep van bestuurders, die dronken, stoned en agressief achter het stuur zit".

Jaarlijks vallen er naar zijn zeggen tachtig verkeersdoden door ongevallen die werden veroorzaakt door bestuurders onder invloed.