WASHINGTON - De vroegere Amerikaanse vicepresident Al Gore wil dat Amerikanen bij de regering aandringen op een grotere reductie van broeikasgassen.

Daarom lanceert hij woensdag een klimaatcampagne, berichtte dagblad The Washington Post maandag.

De drie jaar durende campagne zal omgerekend bijna 200 miljoen euro kosten. Daarmee is het een van de "meest ambitieuze en duurste publieke campagnes van de Amerikaanse geschiedenis", aldus de krant.

Wetten

De Alliantie voor Klimaat Bescherming zal reclamespotjes laten zien op internet en tv. "Het is belangrijk om spaarlampen te gebruiken, maar het is nog belangrijker om de wetten te veranderen", aldus Gore.

De campagne benadrukt dat het groeiende bewustzijn inzake klimaatverandering zich nog moet vertalen in het Amerikaanse beleid.

Presidentskandidaten

De drie presidentskandidaten John McCain (Republikein), Hillary Clinton en Barack Obama (Democraten) willen de uitstoot van broeikasgassen gaan verminderen tijdens de nieuwe regeerperiode. McCain streeft naar een daling van 60 procent in 2050 in vergelijking tot 1990.

Clinton en Obama hebben 80 procent als doel. Gore zelf wil nog verder gaan met 90 procent. "Wat er na de verkiezingen gebeurt, hangt af van het aantal zieltjes dat we winnen", aldus Gore.

Irak

De meerderheid van de Amerikanen ziet klimaatverandering niet als een urgent politiek onderwerp. "De meeste Republikeinen richten zich, net als de meeste Democraten, bijna volledig op Irak, de oorlog tegen terrorisme en de economie". Dat zei een Republikeins lid van de bestuursraad van de alliantie.

In het eerste spotje benadrukt acteur William Macy de collectieve respons van de VS bij historische veranderingen. "We hebben niet op anderen gewacht om de stranden van Normandië te bestormen" en "we hebben niet op anderen gewacht om burgerrechten te waarborgen".

Gore betaalt de campagne voor een deel uit eigen zak, onder meer met de opbrengsten van de documentaire An Inconvenient Truth. Door bijdrages van particulieren heeft Al Gore de helft van het bedrag al binnen.