AMERSFOORT - Het is onbestaanbaar dat het spoornetwerk in Nederland nog steeds niet is opgewassen tegen het Nederlandse weer.

De massale uitval van treinen door bevroren wissels, dinsdag tijdens de ochtendspits in en rond Rotterdam, is de zoveelste regelrechte blamage.

Dat vindt Rover, de belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer. "Wanneer er een meter sneeuw valt, het 25 graden vriest of het is windkracht 10, dan heeft Rover begrip voor het ontstaan van problemen op het spoor", aldus de belangenorganisatie.

Doodgewone sneeuw

"Maar een paar centimeter doodgewone sneeuw bij dooiend weer mag nooit de oorzaak zijn van het totaal van slag raken van de railinfrastructuur. De wisselverwarmingen, die dienen om vastvriezen van de bewegende onderdelen van wissels te voorkomen, hadden gewoon hun werk moeten doen."

Opheldering

Rover heeft spoorbeheerder ProRail om opheldering gevraagd. Rover stelt dat ze te horen kreeg dat de wisselverwarmingen niet waren aangeslagen omdat "een verkeerd type sneeuw was gevallen. Navraag bij het KNMI leerde dat er vandaag qua weertype niets bijzonders aan de hand was, en dat er sneeuw is gevallen die in Nederland volstrekt gebruikelijk is."

Blamage

"Ik heb geen verstand van sneeuw", zegt Rikus Spithorst van Rover. "Maar mijn boerenverstand zegt me dat als iets koud is, en wit, en het komt in vlokken uit de lucht vallen: dan is het dus sneeuw. Dan kan het niet zo zijn dat dat niet wordt opgemerkt en dat daardoor de wisselverwarmingen niet aan worden gezet en de boel vastvriest. Dat moet anno 2008 toch technisch te regelen zijn? Dit is een regelrechte blamage."

De belangenorganisatie gaat haar beklag doen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

ProRail

Een woordvoerster van ProRail erkent dat het systeem van wisselverwarmingen op een aantal plaatsen in Rotterdam en omgeving niet goed heeft gefunctioneerd. "Dit is heel erg vervelend geweest voor treinreizigers. We gaan het onderzoeken en passende maatregelen treffen, zodat dit niet nog een keer gebeurt."