Schadevergoeding voor foute Madeleine-berichten

LONDEN - Twee Britse tabloids hebben meer dan 700.000 euro schadevergoeding betaald aan de ouders van de verdwenen Britse peuter Madeleine McCann.

De Daily Express en Daily Star schikten daarmee een rechtszaak die de ouders van de peuter hadden aangespannen wegens foute en suggestieve berichtgeving, meldde de zender SkyNews woensdag.

Excuses

De kranten drukten woensdag op hun voorpagina's excuses af omdat ze hadden gesuggereerd dat de ouders verantwoordelijk waren voor de vermissing van het kind.

De toen nog 3-jarige Madeleine verdween begin mei 2007 uit het vakantieappartement van Gerry en Kate McCann in Portugal. De ouders hebben sindsdien een internationale campagne opgezet om het meisje terug te vinden.

"We erkennen dat enkele artikelen in de krant suggereerden dat het stel de dood van hun vermiste dochter heeft veroorzaakt en daarna de boel probeerde te verdoezelen", aldus de verontschuldiging in de Daily Express.

Geen bewijs

"We erkennen dat er geen bewijs is dat deze theorie ondersteunt en dat Kate en Gerry geen enkele schuld hebben aan de verdwijning van hun dochter."

De schadevergoeding die beide kranten betaald hebben, gaat naar het Vind Madeleine Fonds.

Tip de redactie