DEN HAAG - Het provinciebestuur van Noord-Holland heeft dinsdag onverwachts een voorstel ingetrokken dat de aanleg van een zesde Schipholbaan parallel aan de Kaagbaan mogelijk maakt.

Het gaat om een voorstel van gedeputeerde Ton Hooijmaijers om de zogenoemde ruimtelijke reservering voor een mogelijke extra baan in het streekplan te verlengen.

Onverantwoord

Tweede Kamerlid Maarten Haverkamp (CDA) bracht het besluit in een overleg over Schiphol naar buiten. Hij noemde het "onverantwoord" dat Gedeputeerde Staten de reservering niet openhouden. Verkeersminister Camiel Eurlings reageerde "verrast".

De huidige reservering loopt tot 1 april. Provinciale Staten moest het voorstel nog goedkeuren. Hooijmaijers betoogde eerder dat niet verlengen een grote verbetering voor omwonenden zou kunnen tegenhouden. In zijn scenario zou in ruil voor een tweede Kaagbaan de Aalsmeerbaan dicht gaan.

Weinig draagvlak

Volgens Willem Klein, programmamanager Schiphol van de provincie Noord-Holland die het Kameroverleg bijwoonde, is het besluit van tafel vanwege "te weinig draagvlak". "Een baan erbij betekende in het scenario van GS een baan eraf. Maar er was zorg dat er een baan erbij zou komen en geen baan eraf."

Bewonersgroepen protesteerden eerder tegen Hooijmaijers plannen. Het gemeentebestuur van Haarlemmermeer zag er niets in, omdat een tweede Kaagbaan het einde zou betekenen van het dorp Rijsenhout. Daarnaast schermde gebiedsontwikkelaar Chipshol met een nieuwe miljoenenclaim, als de reservering niet zou worden verlengd.

Voorstander

Eurlings bekende zich in de Kamer tot warm voorstander van de reservering. Zijn ministerie studeert op de ontwikkeling van Schiphol op de lange termijn (na 2020). Alle opties moeten daarbij opengehouden worden, benadrukte de bewindsman. "Nu is de optie van een baan eraf in elk geval weggevallen", zei hij na het overleg.

Volgens GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak is de aanleg van een zesde Schipholbaan een stuk lastiger geworden. De luchthaven gaf vorig jaar te kennen een extra baan nog steeds te willen, zonder aan te geven of die er echt zou komen.

Signaal

Volgens Duyvendak is het besluit "een signaal van de regio die het zat is met Schiphol". Eurlings kan de provincie overrulen door een aanwijzing te geven, "maar dan zet hij wel het zwaarste geschut in".