WASHINGTON - Het promoten van een president en zijn beleid zijn onder het bewind van George W. Bush tot een dure kunst verheven. Nooit eerder zijn er zoveel (televisie-) technieken en financiële middelen gebruikt om een Amerikaans staatshoofd zo gunstig mogelijk in beeld te krijgen en te houden. Volgens The Washington Post van vrijdag is elke publieke stap van Bush tot in de puntjes voorbereid en geregisseerd.

De recente heldhaftige vliegtuiglanding van een perfect uitgelichte Bush op een vliegdekschip vol knappe ‘Top Gun-piloten’ is een van de voorbeelden van de wijze waarop medewerkers van Bush hun werk doen. Afgelopen dinsdag was er een nieuwe 'show', toen Bush een speech over economie hield in Indianapolis.

Stropdassen af

Om het televisiebeeld zo goed mogelijk te krijgen en om de juiste sfeer te bewerkstelligen, werden mannen die achter Bush in beeld stonden gevraagd hun stropdassen af te doen. Ze zagen er dan wat meer uit als ‘gewoon volk’, de mensen die Bush toen wilde aanspreken.

Patriottistische speech

Kosten noch moeite worden gespaard. Voor de toespraak van Bush in New York vorig jaar, een jaar na de aanslagen van 11 september, werden enorme lampen gehuurd die het Vrijheidsbeeld in een nog dramatischer licht moesten zetten, het ultieme decor voor een patriottistische speech.

Ook als Bush er niet is, maar de boodschap goed moet ogen, is er geld beschikbaar. Zo werd er 250.000 dollar besteed aan de persruimte van Central Command in Qatar, het militaire bestuurscentrum voor de oorlog in Irak.

Volgens The Washington Post zijn vooral drie personen verantwoordelijk voor de beeldpresentaties van Bush. Een daarvan is Scott Sforza, voormalig producent bij de zender ABC, en nu werkzaam voor de communicatie-afdeling van het Witte Huis. Hij werkt nauw samen met ex-NBC-cameraman Bob DeServi, die wordt gezien als een meester van de belichting. DeServi liet afgelopen november peperdure stadionverlichting vervoeren van Groot-Brittannië naar Roemenië, waar Bush een rede hield. De bestaande belichtingsmogelijkheden hadden niet het gewenste dramatische effect.

Zware voorbereidingen

De derde specialist is Greg Jenkins, oud-producer bij Fox News. Hij trekt er vaak samen met een legertje medewerkers op uit om toespraken en andere openbare plichtsplegingen van de president voor te bereiden. Zij bepalen vaak al dagen voor een evenement wat er wel en niet in beeld zou moeten komen, waar de camera's mogen staan en vanuit welke hoek de president het beste in beeld kan worden genomen, tegen welke achtergrond en hoe laat op de dag. Felle zonneschijn is voor de ene speech beter, voor de andere is een schemering het meest geschikt.

De presidentiële ‘image makers’ werken volgens de lijn van Dan Bartlett, de directeur communicatie van het Witte Huis. “Wij letten er niet alleen op wat Bush zegt, maar vooral wat de Amerikaanse bevolking ziet. Amerikanen leiden een druk leven en ze hebben niet altijd tijd of gelegenheid om een verhaal te lezen of een volledige uitzending te volgen. Maar als zij het totale plaatje in zestig seconden televisie voorgeschoteld kunnen krijgen, dan bereik je als communicator je doel. Daarom nemen we dit ook zo serieus”, aldus Bartlett in de krant.