DEN HAAG - De beveiliging op Schiphol wordt opnieuw aangescherpt na de undercoverreportage waarin een nepbom in een vliegtuig werd gelegd.

Binnen enkele dagen worden alle medewerkers die de beveiligde zone van de luchthaven betreden fysiek gecontroleerd. Ook hun bagage moet door de 100-procentscontrole.

Brief

Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) heeft de extra maatregelen dinsdag aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer. Daarin schrijft hij tevens dat drie personeelsdoorgangen per direct dichtgaan om de veiligheid te vergroten.

Ook komen er meer controles van medewerkers die het beveiligd gebied van de luchthaven verlaten en wordt er gewerkt aan cameratoezicht ter voorkoming van diefstal en smokkel.

Beveiligers

Eerder al werd bekend dat Schiphol de toegangspassen van personeel tijdelijk door twee beveiligers laat controleren, in afwachting van de ingebruikname van een irisscan bij alle ingangen. Dat systeem moet vanaf juli zorgen voor een volledige controle van al het personeel dat de toegangspoorten passeert.

De Koninklijke Marechaussee en de douane op Schiphol krijgen er in totaal ongeveer zeventig man bij om te controleren of alle veiligheidsmaatregelen goed worden uitgevoerd. De extra mankracht wordt ongeveer gelijk verdeeld over beide diensten.

Hirsch Ballin

Hirsch Ballin benadrukt dat een goede beveiliging mensenwerk is en in gevaar kan komen door medewerkers die kwaadwillenden helpen. "De perceptie dat de veiligheid op een luchthaven 100 procent gegarandeerd kan worden, is onjuist", schrijft hij.

In een toelichting zei de minister: "Geen enkele luchthaven kan de veiligheid 100 procent garanderen. Maar ik wil daar wel zo dicht mogelijk bijkomen."

Geen genoegen

De Tweede Kamer neemt geen genoegen met de schriftelijke uitleg van de minister en zal woensdagavond met hem debatteren over de veiligheid op Schiphol. Voorafgaande daaraan worden de Kamerleden achter gesloten deuren bijgepraat over de technische kant van de zaak.

Nepbom

Undercoverjournalisten voor SBS6 wisten een nepbom te plaatsen in een passagiersvliegtuig van KLM. De minister constateert dat onduidelijk blijft of het een vertrekkend vliegtuig betrof of een toestel dat zojuist was binnengekomen. Als het ging om een vliegtuig dat zou vertrekken, dan is van belang te weten hoe ver de voorbereidingen voor de start waren gevorderd.

Aan de hand daarvan kan worden geconcludeerd in hoeverre de beveiliging tekort schoot. Hirsch Ballin herhaalt in zijn brief dat de beveiliging voldoet aan de Europese regels "en in zijn algemeenheid goed is".