AMSTERDAM - In Amsterdam rijden enkele honderden taxichauffeurs rond met een daklicht van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA), terwijl zij niet voor die firma werken. Die schatting maakte medebestuurder van TCA Richard Olling dinsdag.

"Als je een taxi met een TCA-daklicht aanhoudt, durf ik niet meer met zekerheid te zeggen dat het ook echt een TCA-taxi is."

Chauffeurs stelen de daklichten, die vaak slechts met magneten aan de auto's vastzitten, of kopen ze op de zwarte markt. Dat doen ze omdat TCA-ondernemers bij inwoners van Amsterdam bekend staan om hun goede dienstverlening en hun betrouwbaarheid, aldus Olling. "Heel veel Amsterdammers nemen alleen een TCA-taxi."

Vroeger had de centrale een monopolie in de hoofdstad. Na de liberalisering van de taximarkt in 2000 was sprake van een wildgroei aan taxi's in Amsterdam, wat de kwaliteit vaak niet ten goede kwam.

Vooral de standplaats bij het Centraal Station is berucht omdat chauffeurs er massaal korte ritten weigeren. Ook maken ze regelmatig ruzie met elkaar, met verkeersregelaars en met klanten.

Chip

Vanaf half maart moet het afgelopen zijn met ondernemers die zich valselijk uitgeven voor TCA-chauffeur. Dan begin de centrale met de uitgifte van nieuwe daklichten. Het bedrijf wil die officieel deponeren, waardoor het harder kan optreden tegen fraudeurs. Ook krijgen de borden een chip, waarmee ook op afstand gemakkelijk te zien is of ze bijvoorbeeld zijn gestolen.

Naast het tegengaan van fraude wil TCA met de nieuwe daklichten het verleden achter zich laten. Het oude bestuur van de centrale moest in de zomer van 2006 na een roerige periode opstappen wegens wanbeleid. Momenteel rijden circa 1700 chauffeurs voor de firma.