APELDOORN - 'Roestrijden' is een mogelijke oorzaak van het ontsporen van de goederentrein in Apeldoorn in de nacht van dinsdag op woensdag. Dat meldde railvervoerder Railion donderdag. Treinen worden regelmatig een klein stukje omgeleid om ze over sporen te laten rijden die niet zo vaak gebruikt worden. Op deze manier wordt het roest van de sporen geschraapt.

Omdat dit het beste lukt met zware treinen, worden hier vooral goederentreinen voor gebruikt. Volgens een woordvoerder van Railion is het roestrijden een van de mogelijke oorzaken.

"Door het roestrijden is de trein door bochten en wissels geleid en dat kan met het ongeval te maken hebben. We kijken voor de oorzaak naar alles wat afwijkt van een normale rit", aldus de zegsman. Chloortreinen of treinen met andere gevaarlijke stoffen als lading worden nooit voor roestrijden gebruikt.

Technische storing

Een andere mogelijke oorzaak is een technische storing. Het kan volgens Railion niet te hard rijden zijn, omdat op het betreffende baanvak de snelheid van de trein begrensd was. Het ontspoorde transport bestond uit 21 wagons, geladen met gewalst staal, waarvan er elf uit de rails zijn gelopen en enkele gekanteld naast het spoor terechtkwamen.

De politie sprak van een grote ravage. Het spoor, een wissel en een gedeelte van de bovenleiding van het zijspoor waar het ongeval gebeurde, zijn vernield. De trein ontspoorde op het emplacement van Apeldoorn, enkele honderden meters voor het NS-station.

Onderzoek

De trein reed voor transportonderneming Railion. Vier van de ontspoorde wagons zijn vermoedelijk onherstelbaar beschadigd. Het transport was onderweg van Beverwijk naar staalverwerkende industrie in Salzgitter in Duitsland. De inspectie Verkeer en Waterstaat heeft een onderzoek ingesteld.

Ook de Raad voor de Transportveiligheid is daarbij betrokken. Zoals gebruikelijk bij grote verkeersongevallen stelt ook justitie een onderzoek in.