UTRECHT - Steeds meer Nederlanders brengen de korte vakantie en dagjes uit door in eigen land. Uit de enquête die beursorganisatie VNU Exhibitions hield onder bezoekers van de Vakantiebeurs 2008 blijkt een stijging van mensen die zeggen dat te doen: van 43 procent vorig jaar naar 54 procent dit jaar.

Dat maakte de organisatie van de beurs zondag bekend.

Europa

De langste vakantie viert de Nederlander, net als vorig jaar, nog steeds het liefst in het buitenland: 51 procent kiest voor Europa, 47 procent voor een verdere bestemming.

Slechts 2 procent kiest voor de grote vakantie voor Nederland. 86 Procent van de ondervraagden gaf aan twee of meer keer per jaar op vakantie te gaan. Dat is flink meer dan vorig jaar, toen zei 75 procent dat te doen.

Vakantiebeurs

Op de Vakantiebeurs voerden talrijke vakantiebestemmingen de slag om de Nederlandse toerist. Dit jaar trok het vijfdaagse evenement ruim 135.000 bezoekers naar de Jaarbeurshallen.

Dat is iets minder dan vorige jaar, toen er 138.000 mensen op af kwamen.

Internet

De ondervraagde bezoekers gaven verder aan het internet ter voorbereiding van de vakantie minder vaak te gebruiken dan vorig jaar. Dit jaar zegt 22 procent dat te doen, tegen 33 procent vorig jaar.

Populairst

De populairste vakantielanden blijven Frankrijk en Italië. Griekenland zit in de lift en steeg van de vierde naar de derde plaats.

Dit jaar werd Scandinavië als vierde genoemd en Spanje als vijfde. Oost-Europa, dat vorig jaar derde stond is uit de top 5 verdwenen en ook Duitsland komt er niet in voor.

Rwanda

Op de beurs presenteerden zich dit jaar ongebruikelijke vakantielanden als Rwanda, Colombia en Moldavië. Ook Macedonië, Armenië en Georgië gaven voor het eerst acte de présence op de beurs.

"Er is enorm veel belangstelling voor deze vakantiebestemmingen" aldus een woordvoerder. "Het is echter niet zo dat nu direct duizenden mensen een vakantie voor die bestemmingen boeken. Het zijn de pioniers die nu informatie vragen."