EénVandaag schond Mediawet

DEN HAAG - Actualiteitendrubriek EénVandaag kan een berisping van het Commissariaat voor de Media tegemoet zien omdat het programma vorig jaar zomer de Mediawet heeft geschonden.

EénVandaag zond twee bijdrages uit die waren gesubsideerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het programma stelde de kijker daarvan echter niet op de hoogte. De wet schrijft voor dat dat wel aan het publiek moet worden gemeld.

Hoofdredacteur Jan Kriek erkent dat het publiek niet op de hoogte is gebracht maar zegt dat EénVandaag ook niet wist dat de overheid subsidie had verstrekt.

"Wij wisten van niks. En als we het hadden geweten, hadden we het niet uitgezonden", zegt hij. De rubriek heeft richtlijnen voor het wel of niet uitzenden van bijdrages die zijn gefinancierd door bijvoorbeeld ministeries.

Programma's

Volgens Kriek betaalde EénVandaag tienduizend euro voor twee programma's over de Europese Unie. De maker was een bekende van de redactie, World Report Media. Het bedrijf kreeg echter ook bijna twee ton van het ministerie van Buitenlandse Zaken uit het Europafonds.

NRC Handelsblad bracht het Commissariaat vrijdag van de kwestie op de hoogte. Volgens een woordvoerster neemt het commissariaat de zaak in onderzoek.

Opheffen

Tweede Kamerlid Harry van Bommel (SP) pleitte zaterdag voor het opheffen van het Europafonds, naar aanleiding van het incident met EénVandaag.

Volgens hem misbruikt het ministerie het fonds "voor verkapte propaganda over de Europese Unie". De socialist zal staatssecretaris Frans Timmermans om opheldering vragen.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie