DEN HAAG - De veiligheid van de Maastunnel in Rotterdam en de IJtunnel in Amsterdam is ver onder de maat. In een tunneltest van de ANWB en Europese zusterorganisaties kregen deze tunnels respectievelijk de kwalificaties zeer slecht en slecht.

De tunnels werden slecht beoordeeld omdat er niet geregeld oefeningen voor noodsituaties worden gehouden en omdat de borden naar de nooduitgangen ontbreken dan wel slecht zijn, aldus de ANWB. In beide tunnels staan dagelijks files.

Rotterdam: niet verrast

De gemeente Rotterdam is niet verrast door het onderzoek van de ANWB. Een onderzoek van TNO naar de veiligheid in de Maastunnel leverde eind 2002 hetzelfde beeld op. Als gevolg van dat onderzoek zijn concrete afspraken gemaakt om de situatie te verbeteren, aldus een gemeentelijk woordvoerster. Zo komen er deze zomer nog veiligheidsdeuren.

Daarnaast zorgt de gemeente voor informatiepanelen om automobilisten te attenderen op bijvoorbeeld verkeershinder door een naderend spoedtransport of een ongeval. In de fiets- en voetgangerstunnel komt camerabewaking.

Afspraken over hoe vaak de hulpdiensten in de Maastunnel gaan oefenen, liggen er nog niet. Die komen in het calamiteitenplan waaraan nu nog wordt gewerkt. "Vergeet niet dat de Maastunnel een oude tunnel is die al in 1942 is aangelegd. Het is logisch dat je als je er met de kennis van nu naar kijkt, zaken vindt die beter kunnen", aldus de zegsvrouw.

Brandweer: Niet geoefend in de IJtunnel

Een woordvoerder van de brandweer in Amsterdam erkent dat er al een tijd niet in de IJtunnel is geoefend. "Er zijn echter vorig jaar wel oefeningen gehouden in de Piet Heintunnel en de Coentunnel. Qua werkwijze maakt het niet uit in welke tunnel je op noodsituaties oefent", aldus de woordvoerder.

Bij het jaarlijks onderzoek werden ditmaal 25 tunnels in elf Europese landen onder de loep genomen. Drie tunnels zijn erg goed, vier goed, zeven voldoende en bij elf tunnels is de veiligheid onder de maat.

Onder die laatste categorie vallen behalve de twee Nederlandse tunnels, de Rotherhite, de Blackwall South en de Tyne uit Groot-Brittannië, de Piumogna en de Milchbuck in Zwitserland en de Nogent-sur-Marne in Frankrijk.

Naast de Maastunnel blijken ook de Blackwall North in Groot-Brittannië, de Waasland in België en Sóller in Spanje zeer slecht. De drie beste tunnels zijn de Weserauen in Duitsland, de Somport in Spanje en de Pomy in Zwitserland.

In de zomer laat de ANWB de veiligheid van de Westerscheldetunnel onderzoeken, die 14 maart is geopend. Het resultaat wordt in het najaar bekendgemaakt. In februari stelden deskundigen op het gebied van tunnelveiligheid, bijeen in het Brandtunneloefencentrum in Hagerbach (Zwitserland), dat de Westerscheldetunnel de veiligste in Europa is.

/LINK
Test Europese tunnels