PARIJS - Het aaien van een hond die besmet is met dezogenoemde spoelworm, kan blindheid bij mensen veroorzaken. Ookkunnen de longen en de lever worden aangetast. Tot nu toe was ervan uitgegaan dat alleen contact met uitwerpselen van hondengevaarlijk is. Dat staat te lezen in de komende uitgave van hetwetenschappelijke blad New Scientist, dat zaterdag uitkomt.

De spoelworm leeft in de darmen van een hond en isacht tot twaalf centimeter lang. Deze darmbewoners zorgen voor eenenorme eiproductie. Een volwassen vrouwtje produceert al gauw.000 eitjes per dag, die grotendeels weer worden uitgepoept. Eenkleine hoeveelheid eitjes nestelt zich via de bloedsomloop in derest van het hondenlichaam.

Kinderen

Britse wetenschappers hebben na onderzoek bij zeventig hondenvastgesteld dat een kwart van hen enkele tientallen larven in devacht had. Die kunnen door simpelweg het aaien van de hond op demens worden overgebracht. Vooral kinderen lopen het risico opbesmetting omdat die over het algemeen hun handen niet regelmatigwassen.

De wetenschappers raden hondenbezitters dan ook aan om hunhuisdieren regelmatig pillen te voeren die de spoelwormvernietigen.