DEN HAAG/ZOETERMEER - Nieuwe vrachtwagens, aanhangers en trailers moeten vanaf medio dit jaar beter zichtbaar zijn. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) kan dat twee tot drie doden en tot dertig gewonden per jaar schelen.

Het ei van Columbus is zogenoemde retroreflecterende contourmarkering, die bij slecht weer en in het donker uitkomst biedt. Retroreflecterende markering weerkaatst licht scherper dan 'gewoon' reflecterend materiaal.

TNA

Brancheorganisatie TLN steunt de plannen nu Nederland niet meer vooruitloopt op de rest van Europa en bestaande voertuigen niet hoeven te worden aangepast, lichtte vrijdag beleidssecretaris Ambro Smit toe. "Voor een trailer lopen de kosten van zo'n markering op tot 800 euro."

Zichtbaarheidseisen

Vrachtwagens moesten de afgelopen decennia al aan de nodige zichtbaarheidseisen voldoen. Dat gaat van reflecterende lengtedriehoeken uit de jaren vijftig, tot de gele retroreflecterende kentekenplaat die in 1977 zijn intrede deed.

Twee jaar later kwamen daar voor voertuigen boven 3,5 ton (diagonaal gestreepte) markeringsborden bij. Sinds 1983 moeten voertuigen reflecterende zijmarkering hebben, die sinds 1995 ook verlicht moet zijn.

De nieuwste 'zichtbaarheidstrepen' zijn vanaf 10 juli geldig voor nieuw geregistreerde voertuigen boven 7,5 ton.

Duitsland

Het voorstel was oorspronkelijk afkomstig van Duitsland. Volgens onderzoek van de universiteit van Darmstadt uit 2000 zijn zulke vrachtwagens minder vaak bij ongelukken betrokken.

Maar ook leveranciers van retroreflecterende tape zoals 3M hebben volgens TLN jarenlang gelobbyd om contourmarkering verplicht te laten stellen.

Volgens een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt de bewuste Europese richtlijn omgezet in het voertuigreglement, de wettelijke regels voor voertuigen.