ROTTERDAM/HOOFDDORP - De reisondernemingen Thomas Cook, TUI Nederland en Sudtours halen hun klanten weg uit Kenia. Dat meldden woordvoersters van de bedrijven woensdag.

"We zijn druk in gesprek met elkaar en met luchtvaartmaatschappijen om het te regelen", zei een TUI-zegsvrouw. Zij verwacht dat de toeristen binnen enkele dagen terug zijn in Nederland.

Voor marktleider Thomas Cook, dat onder meer reizen aanbiedt via Neckermann, gaat het om 285 vakantiegangers.

TUI Nederland, met merken als Kras en Arke ook een grote speler, heeft circa 150 klanten in Kenia.

Natuurreservaten

Wekelijks vliegt een charter van Martinair van Schiphol naar Kenia. Thomas Cook vult ongeveer 180 stoelen, TUI honderd en Sudtours twintig. Met name de natuurreservaten en het strand van het Afrikaanse land zijn zeer populair onder vakantiegangers.

Schadevergoeding

De reisorganisaties kozen voor repatriëring nadat de Calamiteitencommissie besloot om Kenia met terugwerkende kracht tot afgelopen zondag te bestempelen als een gebied waar zich een calamiteit voordoet. Feitelijk betekent dat dat vakantiegangers recht hebben op een schadevergoeding als een deel van hun reisprogramma niet kan worden uitgevoerd.

Overleg

Het Calamiteitenfonds betaalt de kosten van de repatriëring en draait op voor de schadevergoeding die toeristen krijgen voor de niet-genoten vakantiedagen. Reisorganisaties kunnen in goed overleg met hun klanten ook besluiten om het programma aan te passen. De bedrijven zijn dan wel verplicht om een gelijkwaardig alternatief aan te bieden.

Kosteloos

Nederlanders die een reis naar Kenia hebben geboekt, maar nog niet zijn vertrokken naar dat land, kunnen hun boeking zonder kosten afzeggen. Dat kan zolang de Stichting Calamiteitenfonds Reizen geen dekking aanbiedt voor Kenia. Vooralsnog is de dekking komen te vervallen voor onbepaalde duur. Wie vanaf nu besluit om een reis naar Kenia te boeken, kan geen aanspraak maken op een schadevergoeding uit het Calamiteitenfonds.