BRUSSEL - Motorrijders hebben per kilometer achttien keer meer kans op een dodelijk verkeersongeval dan automobilisten. Dat blijkt uit een studie van de Europese verkeersveiligheidsorganisatie ETSC, die dinsdag is gepubliceerd.

In 2006 zijn ongeveer 6200 motorrijders omgekomen op Europese wegen. Ze vormen daarmee 16 procent van de verkeersdoden, terwijl ze slechts verantwoordelijk zijn voor 2 procent van alle afgelegde kilometers.

Noorwegen, Zwitserland, Denemarken en Finland zijn de veiligste landen in Europa voor motorrijders. Slovenië is relatief het gevaarlijkst. Nederland zit in een middengroep van Europese landen.

Verkeersdoden

De studie toont dat sinds 2001 het aantal verkeersdoden onder motorrijders minder hard daalt dan onder andere verkeersdeelnemers. In 2006 is het aantal motordoden zelfs toegenomen in dertien van de 27 EU-landen.

De EU wil het aantal verkeersdoden halveren in 2010, maar daarvoor zou een jaarlijkse daling van ruim 7 procent nodig zijn, becijferde de organisatie voor veilig verkeer ETSC.

Vangrails

De organisatie pleit bij de overheid voor extra inspanningen voor motorrijders. Wegen zouden een veiliger ontwerp moeten krijgen, zonder bijvoorbeeld scherpe vangrails die benen amputeren van gevallen motorrijders.

De organisatie pleit ook e-call op motoren: een systeem waardoor de motor bij een ongeluk zelf belt naar alarmcentrale 112. Voor auto's wordt dat al verplicht.

Helm

De Federatie Europese Motorrijders Associaties (FEMA) pleit voor het lage btw-tarief voor valhelmen en veiligheidskleding. Voorzitter Kees Meijer zei deze zomer in het Europees Parlement: Een jongere die net een motor heeft gekocht, heeft nu soms geen 400 euro meer voor een goede helm. En van een bouwhelm kan een ondernemer wel de BTW aftrekken.

De Europese Motorfederatie, met 500.000 leden, overlegt inmiddels met de EU over betere normen voor vangrails.