Zeventien mensen onwel door chloorgas in zwembad

GRONINGEN - Zeventien mensen zijn vrijdag onwel geworden nadat er chloorgas was vrijgekomen in het Sportcentrum Kardinge in Groningen. Het gas kwam vrij door een chemische reactie die ontstond toen een schoonmaker een vloer schoonmaakte in een ruimte achter het instructiebad.

De schoonmaker gaf de vloer eerst een behandeling met in water opgeloste chloortabletten, ter ontsmetting van de vloer. Vervolgens deed hij de vloer nog eens over met water waarin zoutzuur was opgelost. Maar omdat hij was vergeten de vloer na de eerste behandeling te drogen ontstond er een chemische reactie waarbij het chloorgas vrijkwam.

Volgens de brandweer moest een zwangere vrouw ter observatie naar een ziekenhuis. De zestien anderen konden in Kardinge bijkomen van prikkelingen in neus en ogen. Aan het begin van de middag konden zij het zwembad weer verlaten.

Tip de redactie