ZEIST - Nederlanders stouwen jaarlijks 31 kilo aan snoep, chips, koekjes en chocolade naar binnen. Daarmee horen zij tot de wereldtop van snoepers. De Britten spannen echter de kroon met een snoepverbruik van 45 tot 50 kilo per hoofd van de bevolking.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ), dat donderdag wordt gepubliceerd. De totale Nederlandse consumptie kwam in 2002 uit op 506 miljoen kilo. Er werd 1 miljoen kilo meer gegeten dan een jaar ervoor. De omzet van snacks en zoetwaren nam met 2,3 procent toe tot 2,7 miljard euro.

Er werd vooral meer snoep via de supermarkt verkocht. Daar groeide de omzet met 2,6 procent tot bijna 2 miljard euro. In het zogeheten grijze circuit (onder meer benzinestations, drogisterijen en kantines) steeg de omzet met 1,3 procent.

Bij de afzonderlijke segmenten zijn grote verschillen te zien. De markt voor voedingsrijke biscuitjes groeide ruim 18 procent, terwijl de omzet van popcorn en lollies 5 à 6 procent daalde.

Die daling was volgens SSZ-onderzoeker T. de Reuver toe te schrijven aan minder advertenties. Rest de vraag of al dat snoepen wel goed is. "Genieten is gezond", meent De Reuver.