AMSTERDAM - Steeds meer vakantiegangers kiezen ervoor om op Schiphol 'even een noodpas te halen' omdat zij erachter komen dat ze hun paspoort hebben vergeten of dat dit niet meer geldig is, bevestigde een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee vrijdag een bericht in De Telegraaf.

Nieuwe cijfers tonen aan dat steeds meer reizigers zich melden voor een noodpas. Deze zomer zijn in vergelijking met 2006 33 procent meer noodpaspoorten afgegeven. Op 1 augustus stond de teller op 6300.

Reisbureaus

Volgens de woordvoerder heeft deze stijging ook te maken met reisbureaus die de reizen verkopen. Zij geven aan dat het niet erg is om een noodpaspoort op het vliegveld te regelen.

"Natuurlijk zijn er altijd reizigers die op Schiphol pas merken dat hun paspoort is verlopen. Maar we horen nu opmerkelijk vaak dat het reisbureau hen heeft verzekerd dat het halen van een nooddocument geen enkel probleem is."

Voorbereiding

Ook is slechte voorbereiding een reden van de stijging van de noodpassen. "Het komt vaak voor dat kinderen bijgeschreven staan in het paspoort van hun ouders.

Maar voor reizen naar bijvoorbeeld Amerika hebben de kinderen een apart visum nodig." Ook deze reizigers vallen dan terug op het nooddocument.

Drukte

De zegsman laat weten dat je niet zomaar even een nooddocument krijgt. Het is dezelfde procedure als bij een echt paspoort. Zonder paspoort is bovendien een uittreksel van de gemeente vereist. Dit leidt tot drukte en lange rijen. "We spelen erop in met extra personeel.

We weten dat augustus de drukste maand is wat betreft het nooddocument." De woordvoerder benadrukt dat bij de gemeente met spoed een nieuw paspoort kan worden aangevraagd."Dat kost iets extra, maar een noodpas kost ook 45 euro en is slechts een keer geldig."

Verantwoordelijkheid

Een woordvoerster van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) laat weten dat zij niet kan nagaan welk reisbureau wat zegt.

"Maar onze reisbureaus hebben de plicht om te melden dat de vakantieganger geldige reisdocumenten nodig heeft. Het is niet zo dat wij pas boeken als we een paspoort hebben gezien. De verantwoordelijkheid ligt bij de reiziger vanaf het moment van boeken."