DEN HAAG - Het Rijk en de regio Amsterdam hebben de financiering rond voor de Tweede Coentunnel, die in 2010 klaar moet zijn. Eerder zette het kabinet al het licht op groen voor de aanleg, maar er ontbrak nog 216 miljoen in de financiering. Dat gat is nu opgevuld, onder meer door in te zetten op tolheffing op de Westrandweg.

De huidige Coentunnel is een vervelende flessenhals waar dagelijks files ontstaan. Een tweede tunnel staat dan ook hoog op het verlanglijstje van de gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven. Na de aanleg van de nieuwe tunnel van vijf banen, telt de A10 ter hoogte van de Coentunnels acht rijstroken. Twee daarvan zijn wisselstroken, die open worden gesteld in de drukste spitsrichting.

Het Rijk trok al eerder 900 miljoen euro uit voor de aanleg van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg langs de havens naar Schiphol, maar dit was nog niet genoeg. Vrijdag tekent minister De Boer van Verkeer een overeenkomst met vertegenwoordigers van de regio Amsterdam, waarin ze afspreken om in te zetten op tolheffing op de Westrandweg en de verlengde Westrandweg. Voor het geval dit niet lukt reserveren Rijk en regio beide 83 miljoen euro.

Verder hebben de partijen besloten de megaprojecten iets goedkoper te maken door kortere viaducten te bouwen en het dijklichaam van de Westrandweg steiler en smaller aan te leggen. Dit scheelt 50 miljoen euro.