DEVENTER - Regionale informatielijnen verwachten dat de komende dagen de emoties loskomen bij getroffen pluimveehouders. "Nu zijn de boeren in het getroffen gebied nog druk bezig met het regelen van praktische zaken, maar daarna komt er plaats om emoties toe te laten", aldus een woordvoerster van de Telefonische Hulpdienst Agrariërs (THDA) in Zwolle woensdag.

De woordvoerster maakt een vergelijking met de MKZ-crisis waarin vrij snel na de uitbraak veel informatieve en emotionele telefoontjes binnenkwamen. De THDA wordt net als de land- en tuinbouworganisatie GLTO af en toe gebeld door boeren die in 2001 de MKZ-crisis hebben meegemaakt. "Beide veeziekten spelen zich grotendeels af in hetzelfde gebied", verklaart een woordvoerder van GLTO de ongerustheid.

Herinneringen

De THDA: "De vogelpest roept bij veel agrariërs die destijds de MKZ-crisis hebben meegemaakt emotionele herinneringen op. Ook kregen we een telefoontje van een agrariër die de pseudovogelpest in de vorige eeuw heeft meegemaakt".

Servicenummer

Het algemene servicenummer van de GLTO is deze week gemiddeld driehonderd maal per dag gebeld met vragen over de vogelpest. "De telefoontjes komen voornamelijk van getroffen boeren in het gebied zelf, maar ook pluimveehouders in de rest van Gelderland, Overijssel en Utrecht bellen met vragen", aldus de woordvoerder.

Een speciaal nummer voor gedupeerden in het gebied krijgt ongeveer tien à twintig telefoontjes per dag. Dat nummer is de afgelopen dagen in een brief van de GLTO aan de betrokkenen bekendgemaakt. "Het aantal telefoontjes neemt nu gestaag toe, aangezien veel boeren de brief nu hebben ontvangen".

Vragen

De GLTO krijgt vooral vragen over "de ruimingscapaciteit, het ophalen van broedeieren binnen de 10 km-zone, het screenen van bedrijven, vragen over hobbypluimvee en andere praktische zaken op het bedrijf", aldus de woordvoerder. De instantie maakt de knelpunten vervolgens kenbaar aan het ministerie van Landbouw, dat zelf ook technische vragen van boeren beantwoordt.

De THDA biedt behalve informatie vooral een 'luisterend oor' voor de slachtoffers. De telefonische hulpdienst wordt bemand door vrijwilligers met een agrarische achtergrond. "We maken in dit geval vooral gebruik van mensen die ook tijdens de MKZ-crisis hebben gewerkt".