AMSTERDAM - Een relatiebureau uit Amsterdam moet van de Reclame Code Commissie stoppen met het rondsturen van blauwe enveloppen. De Belastingdienst heeft met succes geklaagd bij de commissie over misleiding.

Relatiebureau Just2Match stuurde de afgelopen weken duizenden blauwe enveloppen rond met daarin een 'aanslagbiljet'. Dat was bijna niet van echt te onderscheiden en vermeldde een teruggavebedrag van ruim 7.000 euro, aldus de Belastingdienst. Wie echter verder las, zag dat het ging om een reclamestunt. Singles die zich aanmelden zouden volgens het bureau dit geld besparen aan dure cadeaus en etentjes door het koppelen aan Just2Match over te laten.

Grapje

"Wij vonden de actie 'just too much', vandaar dat we een klacht bij de Reclame Code Commissie hebben ingediend," aldus een woordvoerder van de Belastingdienst. Zowel bij de dienst als bij de commissie kwamen 'enkele tientallen' klachten binnen over de blauwe enveloppen. "We kunnen heus wel tegen een grapje, maar dit ging ons net iets te ver."

Directrice S. Stuiver van Just2Match zei dinsdagavond dat zij juist enorm veel positieve reacties op hun mailing heeft gekregen. "Ons doel was ook niet om de belastingdienst boos te maken of mensen te verwarren. We wilden laten zien dat daten via ons een hoop geld scheelt."

Oplossing

Just2Match wacht de schriftelijke aanbeveling van de Reclame Code Commissie af en gaat zich dan bezinnen over een eventueel beroep. "De actie loopt eind maart af, maar we hopen op een goede oplossing samen met de Belastingdienst," aldus Stuiver.