DEN HAAG - Het aantal meldingen van vandalisme op en langs het spoor in Nederland is in drie jaar tijd gehalveerd. Dat staat in het Jaarbericht 2006 van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, dat donderdag werd gepubliceerd.

In 2006 ontving de verkeersleiding van ProRail iets minder dan 1500 meldingen van bijna-aanrijdingen en schade door vandalisme. In 2003 waren dat er nog 3000.

"De daling is vrij spectaculair", vindt spoordeskundige Helmut Götz van de IVW. "Ik denk niet dat de trend wordt veroorzaakt door meldmoeheid. ProRail, de vakbonden en de Nederlandse Spoorwegen zijn juist heel erg actief bezig met het bestrijden van vandalisme".

Campagne

Götz noemt als voorbeelden de campagne op scholen van ProRail, waarbij kinderen bewust worden gemaakt van de risico's rond het spoor. ProRail plaatste ook hekken op allerlei plekken, zodat onbevoegden moeilijker in de buurt van de rails kunnen komen.

Bij de cijfers van de IVW past wel een kanttekening. In de statistiek zijn bekladding, vernieling en vervuiling van treinen niet meegenomen. Daarnaast heeft het onderwerp door de jaren heen niet altijd dezelfde prioriteit gehad in de sector en blijkt uit de cijfers niets over de ernst van de meldingen.

Overwegen

Desondanks is de trend volgens de IVW onmiskenbaar positief. De trendrapportage bevat hoe dan ook veel goed nieuws. Zo wordt opnieuw vastgesteld dat het vervoer per trein zeer veilig is. Ongevallen op overwegen eisen steeds minder doden.

In 2006 lieten twaalf mensen het leven toen ze op een overweg werden overreden door een trein. Een jaar eerder waren dat er nog achttien en dat was ook al een historisch laag aantal. Sinds 1993 kwam geen enkele inzittende van een trein om het leven door spoorwegongevallen.

Gewonden

Daar staat tegenover dat het aantal gewonden bij dergelijke ongevallen vorig jaar fors toenam, van 126 naar 182. Dat komt vooral door twee ongevallen in Maastricht en Arnhem, waarbij in totaal 68 passagiers verwondingen opliepen.

De zelfmoordstatistiek vormt een ander minpunt. Na een piek in 2001, toen bijna 200 mensen voor de trein sprongen, nam het aantal suïcides op het spoor in 2004 af tot 170. Sindsdien stijgt het aantal zelfdodingen weer. Vorig jaar pleegden 190 mensen zelfmoord met behulp van een aanstormende trein.

Maatregelen

"Sinds enkele jaren werkt ProRail hard aan maatregelen om zelfmoorden tegen te gaan", benadrukt Götz. "Er zijn camera's en hekken geplaatst op plaatsen die bekend staan vanwege hun aantrekkingskracht op suïcideplegers.

Voor nabestaanden en voor de machinisten is een geval van zelfmoord een vreselijke ervaring. Helaas weten we niet goed wat we aan dit fenomeen kunnen doen. Dat is inderdaad een hele vervelende conclusie".