UTRECHT - Minister Jacqueline Cramer van Milieu heeft maandag in Utrecht de eerste zogenoemde milieuzone voor vrachtwagens geopend. Ze deed dat door met een 'schone' vrachtwagen het gebied binnen te rijden.

In de zone worden alleen 'schone' vrachtwagens met een roetfilter toegelaten.

De milieuzone in Utrecht omvat de hele binnenstad, het stationsgebied en de Jaarbeurs en omgeving. Controle vindt plaats via digitale camera's die op strategische plekken zijn opgehangen.

Oude vrachtwagens met vervuilende motoren komen de stad niet meer in. Vrachtwagens moeten een roetfilter hebben om goederen te mogen afleveren of ophalen in het centrum.

Schoolvoorbeeld

Het verbod op vuile vrachtwagens is ingevoerd na intensieve gesprekken met brancheorganisaties in het goederenvervoer TLN, EVO en KNV. "We staan hier helemaal achter", aldus een woordvoerder van EVO. "Dit is een schoolvoorbeeld voor de rest van het land."

"De Utrechtse aanpak is en-en: werken aan een schoner milieu en aan een zo goed mogelijke bevoorrading van onze stad. We kiezen uit overtuiging voor nauwe samenwerking met de vervoersbranche. Wel vanuit het idee dat niet alleen de overheid investeert, maar ook het bedrijfsleven", zei wethouder Tymon de Weger (Verkeer en Milieu).

Postzegel

Milieudefensie noemt de milieuzone een gemiste kans. "Het gebied waar vuile vrachtwagens worden geweerd is zo klein als een postzegel." Bovendien weert Utrecht te weinig vrachtwagens, aldus de organisatie.

Eindhoven

Ook in Eindhoven wordt maandag een milieuzone ingevoerd. Andere Brabantse steden als Breda, Den Bosch en Tilburg besloten vorige week de invoering uit te stellen na boze reacties van het lokale bedrijfsleven.

In Amsterdam en Rotterdam werden inmiddels intentieverklaringen voor een milieuzone getekend.