OISTERWIJK - Tien procent van de vertragingen op het spoor wordt veroorzaakt door externe factoren, zoals mensen die tussen de dichte spoorbomen doorglippen of over het spoor lopen. Dat stelt railbeheerder ProRail. Om hier wat aan te doen waarschuwt ProRail bij wijze van proef in Oisterwijk mensen uit de buurt van het spoor te blijven.

Ongeveer 150 bedrijven, scholieren en particulieren in Oisterwijk hebben van ProRail een brief gekregen waarin hen verzocht wordt niet meer over het spoor te lopen of tussen de spoorbomen heen te glippen. De organisatie liet maandag weten dat ook in andere gemeenten in Noord-Brabant, Zeeland en Limburg wordt gekeken wat gedaan kan worden aan wat ProRail 'spoorlopers' en 'zigzaggers' noemt.

Veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid spoor

ProRail zorgt voor aanleg, onderhoud en beheer van het Nederlandse spoorwegnet. In de organisatie zijn de Railverkeersleiding, Railned en Railinfrabeheer sinds 1 januari 2003 samengebracht. De instantie is verantwoordelijk voor de veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het Nederlandse spoor.

Spoorlopers zijn mensen die een kortere weg naar bijvoorbeeld het station nemen door over de rails te lopen. Zigzaggers zijn verkeersgebruikers die tussen de dichte spoorbomen heenglippen als deze al dicht zijn. Doordat machinisten vaart moeten minderen als er iets op het spoor gebeurt, ontstaan vertragingen. Een trein gaat langzamer rijden en hierdoor ontstaat volgens ProRail een kettingreactie die gevolgen heeft voor een groot deel van het Nederlandse treinverkeer.

"Het is vaak ontwetendheid"

De brief aan omwonenden van het spoor is volgens ProRail een eerste stap uit een pakket aan maatregelen. "Mogelijk volgen ook technische oplossingen", aldus een woordvoerster. "Maar misschien is de brief al genoeg. Het is vaak onwetendheid, mensen weten niet dat ze het spoorverkeer hinderen als ze zomaar over het spoor lopen of een sluipweg nemen door een illegale overgang te nemen."