BRUSSEL - Auto's moeten vanaf 2005 beschikken over zachtere bumpers en een rondere motorkop om voetgangers beter te beschermen. In 2015 dient elke nieuwe auto die op de markt komt, bovendien een viertal nieuwe, zware botsproeven te doorstaan. Deze verordening die de Europese Commissie voorstelt, moet het aantal verkeersdoden onder fietsers en voetgangers met de helft terugdringen.

De Europese, Japanse en Koreaanse autoproducenten stemden er vorig jaar al vrijwillig mee in zware metalen bumpers, zogeheten bull-bars, op te geven. Nu gaan zij er ook mee akkoord alle nieuwe modellen verplicht aan zware tests te onderwerpen. Dat komt er in de praktijk op neer dat zij minder zware materialen moeten gebruiken in bumpers en ook een motorkap anders en ronder geconstrueerd dient te zijn.

Elk jaar vallen in de Europese Unie onder zwakke weggebruikers als voetgangers en fietsers 8000 doden te betreuren. Daarnaast raken er nog eens ruim 300.000 van hen gewond. De doelstelling van de Europese Commissie is om het aantal verkeersdoden in 2010 minstens te halveren. Eerder werd daarom al verplicht gesteld dat nieuwe auto's vanaf volgend jaar ook overdag verlichting voeren, zodat voetgangers hen beter zien.

De EU-lidstaten moeten nog instemmen met de voorgestelde maatregelen. Volgens een woordvoerder van Europees commissaris Liikanen (industrie) zal het voorstel niet op veel bezwaren stuiten, omdat de grote autoproducenten er al mee akkoord gaan. "Bovendien geeft dit voorstel de fabrikanten nog de nodige vrijheid", aldus de woordvoerder. "Wij zeggen alleen dat zij aan bepaalde eisen moeten voldoen. Wij zeggen niet hoe zij auto's moeten construeren."