DEN HAAG - Rijkswaterstaat raamt de kosten voor het opruimen van de olie op de Nederlandse stranden op ruim 1 miljoen euro. Vooral het verwerken van de olie kost veel geld, zei een woordvoerster vrijdag. Ook bestaan de kosten uit de inzet van gemiddeld tachtig schoonmakers per dag, machines en containers. Bovendien is met de afvoer van de smurrie veel geld gemoeid.

Rijkswaterstaat gaat er vanuit de kosten te kunnen verhalen op de eigenaar of verzekeraar van het gezonken autotransportschip Tricolor in het Nauw van Calais of eventuele andere vervuilers. Monsters moeten aantonen uit welk schip de olie komt. Als er geen veroorzaker kan worden aangewezen, komt het geld uit het calamiteitenfonds van Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat probeert de ruwe olie en het zand te zeven waarna het kan worden verbrand. In totaal hebben schoonmakers 140 tot 160 kuub verwijderd. Alleen al in Zeeland werd 120 kuub opgeruimd.

Stranden vrij van olie

De stranden zijn zo goed als vrij van olie. Rijkswaterstaat is vermoedelijk tot woensdag bezig met het nareinigen van de Zeeuwse stranden. In Noord- en Zuid-Holland is dit al gebeurd. Op 19 februari kan weer wat olie aanspoelen, want dan is het springvloed. Duizenden met olie besmeurde vogels spoelden de afgelopen weken aan. Velen konden niet meer worden gered.

Ze dobberden al te lang in de olie of vlogen er te lang mee rond, zegt een woordvoerder van de Vogelbescherming. De vloeistof had zich "ingevreten in het lichaam". In Nederland spoelden ongeveer duizend dode en 650 levende vogels aan. In België waren dat ongeveer 3000 levende en dode gevleugelde dieren.

Geldproblemen opvangcentra

De opvangcentra kwamen door de grote aantallen in de geldproblemen. De Vogelbescherming hoopt dat het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij "de kustasielen schadeloos stelt". De hoogste nood kan volgens de zegsman worden verholpen als de Tweede Kamer de 100.000 gulden (45.380 euro) dat de kamer in had toegezegd, wordt uitbetaald. De Vogelbescherming herinnerde onlangs minister Veerman hieraan, maar tot nu toe heeft de organisatie nog niets van hem vernomen. "We blijven hopen dat het geld er komt."

Het is nog steeds niet duidelijk wie de gezonken Tricolor gaat bergen. Maandag sluit volgens bergingsbedrijf Smit de inschrijving. De Noorse eigenaar, rederij Wilhelmsen Lines, beslist binnen enkele weken wie de opdracht krijgt.