UTRECHT - Machinisten krijgen steeds vaker te maken met vernielingen aan het spoor. Vorig jaar veroorzaakten obstakels op de rails en vernielde schakelkasten zo'n duizend treinvertragingen. In 2001 waren dat er nog zevenhonderd. Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder ProRail.

Gevaarlijke incidenten zijn er volgens woordvoerder E. Drent bijna niet. Voorwerpen op het spoor, meestal muntjes die elektrische apparatuur ontregelen of stenen, veroorzaken zelden een ontsporing. De schakelkasten zijn bovendien zo beveiligd dat de seinen automatisch op rood springen als de apparatuur is vernield.

Steeds vaker komt het echter voor dat de machinist in de remmen moet voor een winkelwagentje of zoals in oktober in Bergen op Zoom een perronwagentje op het spoor.

Dit soort vandalisme zorgt samen met zelfdodingen en langs het spoor wandelende mensen voor 45 procent van de treinvertragingen. Uit de cijfers over 2002 blijkt dat alleen het vandalisme opvallend stijgt, zo bevestigde woordvoeder Drent woensdag. En daarin worden de vernielingen die de dienstregeling niet beïnvloeden niet vermeld. Ook de vertragingen die achteropkomende treinen oplopen, zijn niet meegenomen.

ProRail heeft sinds vorig jaar hekken en beveiligingscamera's geplaatst langs de trajecten waar veel vandalisme plaatsvindt. Dat levert tot nu toe nog weinig resultaat op. Volgens Drent is het ook ondoenlijk alle trajecten te beveiligen. "Als mensen bij het spoor willen komen, lukt ze dat toch wel. Ze klimmen over de hekken of knippen ze kapot. Het is voorgekomen dat ze de hekken gewoon neerhalen."