HILVERSUM - Het aantal klachten over de tandartsenzorg in Nederland stijgt. Uit een inventarisatie van Cliëntenbelang Utrecht blijkt dat de meeste regionale patiëntenplatforms een groeiende ontevredenheid signaleren.

Bij andere medische beroepsgroepen is een dergelijke toename van de klachten niet te zien. Dat meldde het tv-programma NOVA donderdag.

Anja Laeven van Cliëntenbelang Utrecht sprak van een stijging van 25 tot 30 procent in de laatste jaren. Vooral in stedelijke gebieden zijn veel meer patiënten ontevreden.

Het aantal klachten in de Randstad steeg van 354 in 2005 naar 435 vorig jaar. Zo komt het voor dat een tandartsassistente een wortelkanaalbehandeling uitvoert en dat het voor patiënten onduidelijk is wie de tandarts in de tandheelkundige praktijk is.

Toezicht

Prof. Frank Abbas, hoofd van de tandheelkundige opleiding aan de universiteit in Groningen, is niet verbaasd over de groei van de klachten. Hij vindt dat de overheid onvoldoende toezicht houdt op wat er in de tandheelkundige zorg gebeurt.

Door het tekort aan tandartsen in de afgelopen jaren en de marktwerking in de zorg zijn er steeds meer ondernemers die commerciële praktijken opzetten. Een voorbeeld is een jurist die in Utrecht zo'n praktijk is begonnen en in de uitzending aan het woord kwam. Volgens Abbas is het toezicht in een land als Nepal beter geregeld dan in Nederland.

Kwaliteitsregister

Op 1 juli opent de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Tandheelkunde (NMT) een kwaliteitsregister op internet. De tandartsen die daarop staan vermeld, voldoen aan de kwaliteitscriteria die de NMT stelt.