DAKAR - De smokkel van Colombiaanse cocaïne voor de Europese markt - en voor opkomende markten als Zuid-Afrika en het Midden-Oosten - gebeurt steeds vaker via West-Afrika.

Omdat personen, vliegtuigen, containers en post uit Zuid-Amerika vooral in Europa alsmaar strenger worden gecontroleerd op drugs, werken de drugskartels aan nieuwe logistieke bases om hun verslavende spullen te kunnen afzetten.

Dat heeft een expert van de Verenigde Naties gezegd in een vraaggesprek met het persbureau Reuters.

Volgens Antonio Mazzitelli van de West-Afrikaanse afdeling van de VN-dienst voor drugs- en criminaliteitsbestrijding (Unodc) blijken landen als Nigeria, Ghana en Ivoorkust steeds vaker doorvoerhavens. Ook in Mauritanië, Niger en Mali duikt vaker Colombiaanse coke op.

De autoriteiten van deze landen melden steeds vaker arrestaties of bezoeken van drugshandelaren uit onder meer Colombia en ook Venezuela. De hoeveelheden drugs die worden gevonden bij politieoperaties nemen ook steeds meer toe.

In afgelegen gebieden zijn ook vaker clandestiene landingsbanen aangetroffen, die onder meer worden gebruikt om vliegtuigen met drugs te kunnen laten bijtanken op hun vluchten naar onder meer zee- en luchthavens, voor verder vervoer naar de klanten.

Volgens Mazzitelli kunnen de kartels in veel landen van West-Afrika relatief ongehinderd hun gang gaan. Veel landsdelen kennen nauwelijks controle door douane of politie, de rechtspraak stelt er vaak weinig voor en de corruptie is groot.

Er zijn al voorbeelden van Latijns-Amerikaanse verdachten die in Guinee-Bissau gewoon uit slecht bewaakte gevangenissen konden weglopen of op borgtocht vrijkwamen zonder enige controle. Daardoor konden verdachte drugshandelaren direct het land weer verlaten.