'Beperking handbagage amper zinvol'

BRUSSEL - De nieuwe regel waarbij passagiers hooguit 100 milliliter vloeistoffen aan boord mogen meenemen, heeft weinig nut.

"Ik denk dat het meer bedoeld is om passagiers gerust te stellen dan met echte veiligheid. Het risico op aanslagen is niet verminderd", zei de Delftse professor Carel van Eijk woensdag bij een hoorzitting van VVD-politica Jeanine Hennis-Plasschaert in het Europees Parlement.

De huidige scanners kunnen amper ontdekken of een metalen busje explosieve stoffen of scheerschuim bevat. "Het is zelfs goed mogelijk bommen te maken met vloeistoffen of poeders kleiner dan 100 milliliter, verkrijgbaar bij de taxfreeshops", zei Van Eijk.

Terroristen

"Als meerdere terroristen ieder 100 milliliter meenemen, krijg je toch een fikse hoeveelheid aan boord".

De Franse expert Christophe Naudin van de Universiteit van Parijs deelt de mening van Van Eijk. "Er zijn daarom geen voorbeelden van aanslagen die zijn verijdeld door de nieuwe beperkingen", zei hij.

Vloeistof

De vloeistofbeperking is een half jaar geleden in de Europese Unie ingevoerd. Aanleiding was de ontdekking van een complot op het Londense vliegveld Heathrow. Verdachten wilden daar met explosieve vloeistoffen tien vliegtuigen kapen.

Europees parlementslid Hennis-Plasschaert betwijfelt al langer of de maatregel effectief is. "Niemand is tegen bestrijding van terrorisme. Maar dat lijkt op schijnveiligheid. Ieder van ons kent belachelijke situaties", aldus het VVD-lid.

Terugweg

"Op de heenweg naar Moskou moet ik aan alle regels voldoen, op de terugweg mag ik alles inchecken. Daar klopt toch iets niet?"

De VVD-ster wil wereldwijde afspraken over handbagage, die minder streng zijn dan de huidige EU-regels. In het parlement kan ze echter weinig veranderingen afdwingen: "We gaan herrie schoppen tot we erbij neervallen".

Water

De organisatie van Europese luchtvaartbedrijven AEA vindt dat de huidige controles niet kunnen voortduren.

"Mensen begrijpen niet waarom hun flesje water in beslag wordt genomen, terwijl ze achter de controles alsnog zo'n flesje kunnen kopen", zei AEA-directeur veiligheid Nathalie Herbelles.

Kosten

De extra controles veroorzaken vertragingen en kosten: ongeveer 0,50 euro per passagier.

De vliegmaatschappijen zijn erg bezorgd over het hoogseizoen: veel vakantiegangers beseffen niet hoe weinig ze mogen meenemen aan boord.

Wegblijven

De bedrijven merken zelfs dat passagiers wegblijven wegens de controles. Momenteel worden dagelijks duizenden liters vloeistoffen op vliegvelden in beslag genomen.

40 Procent daarvan zijn aankopen uit taxfreewinkels. De meeste inbeslagnames zijn bij niet-Europeanen die overstappen in Europa.

Tip de redactie