AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam wil de bestaande capaciteit van het weggennet beter gebruiken. Dat moet leiden tot een betere doorstroming op de wegen in en om de stad, die steeds voller raken.

Het college van burgemeester en wethouders heeft hiertoe ingestemd met het Actieplan Verkeersmanagement 2007, zo liet het woensdag weten.

Amsterdam neemt onder meer maatregelen om op grote schaal reistijdinformatie op de belangrijkste toegangswegen te verschaffen. Dit gebeurt ook al in een aantal andere gemeenten in het land. Volgens verkeerswethouder Tjeerd Herrema wordt het door ontwikkelingen in de techniek steeds makkelijker de reizigers beter de informeren. Bovendien helpen 'slimmere verkeerslichten' volgens hem de doorstroming, wat bijdraagt aan een schone stad.

Groene golf

Deze zomer begint een proef op de Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam-Noord waarbij weggebruikers informatie krijgen over hun reistijd. Door deze maatregel hoopt de gemeente op een betere verdeling van het verkeer over de wegen. In andere delen van de hoofdstad komt verder een zogeheten groene golf, waarbij het verkeer bij een constante snelheid steeds kan doorrijden bij de stoplichten. Ook komen er meer verkeerslichten bij de opritten van de A10, om de voertuigen gedoseerd de snelweg op de laten gaan.

Fietsers

De gemeente heeft in het actieplan ook gedacht aan fietsers. Bij een aantal verkeerslichten registreren detectielussen in de weg de nadering van een fietser, waardoor die sneller kan doorrijden.