RIJSWIJK - Nederland heeft zes nieuwe restaurants met een felbegeerde Michelinster erbij. Opmerkelijk is de tweede ster voor restaurant Vermeer in Amsterdam, omdat de chef-kok daar pas vorig jaar zijn eerste kreeg. Dit blijkt uit de donderdag uitgekomen jaarlijkse editie van de restaurantgids van bandenfabrikant Michelin.

Klik hier voor de gehele lijst.

De zes nieuwe sterren gaan naar Apicius in Castricum, Chapeau I in Bloemendaal, Kasteel Heemstede in Houten, Onder de Boompjes in Roermond, La Vilette in Rotterdam en De Leest in Vaassen. De derde ster die restaurant Parkheuvel in Rotterdam vorig jaar voor het eerst voor Nederland in de wacht sleepte heeft volgens Michelin geleid tot een "ware gastronomische ontdekkingstocht en heeft het niveau in heel Nederland opgekrikt". De kwaliteit in Nederlandse restaurants heeft volgens Michelin niet echt geleden onder de prijsstijgingen.

De nieuwste gids kent overigens niet alleen winnaars, maar ook verliezers. Kaatje bij de Sluis in Blokzijl en De Nederlanden in Vreeland moesten allebei een ster inleveren, zodat ze er nog maar een overhouden. 't Ganzenest in Rijswijk, Van Groeninge in Hilvarenbeek en Het Groot Paradijs uit Middelburg moeten hun ene ster inleveren, oordeelde de bandenfirma.

Kasteel Heemstede binnen één jaar al een ster

"Opvallend is de snelle doorbraak van enkele chef-koks in Nederland", schrijft Michelin. "Natuurlijk die van Jalhaij bij Vermeer in Amsterdam, die na een jaar een tweede ster haalde, wat in de Benelux nog nooit is voorgekomen. Opvallend is ook André van Doorn die zijn restaurant in Kasteel Heemstede nog maar amper een jaar open heeft en die al direct met een ster binnenkomt. Van Doorn had overigens al een ster bij zijn vorige werkgever De Hoefslag in Zeist."

In een toelichting schrijft Michelin dat de grote restaurants te maken hebben met hogere kosten door de inflatie. "Voor Amsterdam komt daar nog bij dat de stad wat betreft hotels en restaurants eigenlijk verzadigd is; alleen in jongere wijken is nog ontwikkeling mogelijk. Rotterdam en Den Haag doen het goed, hetgeen waarschijnlijk vooral te danken is aan succesvolle toeristische promotie. Dat geldt ook voor de provincies waar het toerisme zich sterk ontwikkelt."