Amsterdam plaatst dodehoekspiegels in verkeer

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam plaatst honderd dodehoekspiegels op belangrijke routes waar fietsers en vrachtwagens rijden. De spiegels komen nog dit jaar en volgend jaar te hangen op meerdere kruisingen in de hoofdstad, liet de gemeente donderdag weten.

De maatregel volgt na een proef op drie verschillende locaties. De bolle verkeersspiegel komt op verkeerslichten en is een aanvulling op de spiegel die op de vrachtwagen zit.

Vrachtwagenchauffeurs zien met de nieuwe spiegel in één keer wat zich voor en rechts van de cabine afspeelt. In 2006 vielen er vier doden in Amsterdam bij ongelukken met vrachtwagens die fietsers over het hoofd zagen.

Doden

In de periode tussen 2001 en 2005 zijn in Amsterdam ruim honderd gewonden en acht doden gevallen bij dergelijke ongelukken. De invoering van de verplichte dodehoekspiegel op vrachtwagens leidde in 2002 en 2003 tot een tijdelijke vermindering van het aantal slachtoffers.

Daarna steeg het echter weer tot het oude niveau, onder meer doordat de verplichting niet geldt voor bestelauto's en bussen.

Platform

Verschillende instellingen richten deze maand gezamenlijk het Platform Dode Hoek Amsterdam op. Deelnemers zijn onder meer de Fietsersbond, politie, Openbaar Ministerie (OM), Veilig Verkeer Nederland en de gemeente Amsterdam. Zij gaan samen werken aan een pakket maatregelen om 'dodehoekongevallen' te voorkomen.

Een van de maatregelen die het platform overweegt, is het invoeren van 'spiegelafstelplaatsen'. "Dat zijn plekken waar vrachtwagenchauffeurs controleren of ze zien wat ze wettelijk zouden moeten zien", aldus de voorzitter van het Platform Alex van der Woerd.

De gemeente probeert de algehele verkeersveiligheid verder te vergroten door het instellen van 30-kilometergebieden, het aanpakken van verkeersonveilige schoolroutes en het opzetten van campagnes als Fietsverlichting en Helm op.

Tip de redactie