UTRECHT - Treinreizigers op het traject Utrecht - Amsterdam moeten de komende twee weken rekening houden met langere reistijd. Spoorbeheerder ProRail kondigde dinsdag aan dat in die periode de laatste hand wordt gelegd aan de spoorverdubbeling tussen de belangrijkste knooppunten.

In de weekeinden (14 en 15 april, 21 en 22 april) rijden helemaal geen treinen en doordeweeks maken tot en met 24 april alleen intercity's gebruik van het tracé, dat nu nog uit twee sporen bestaat.

Hilversum

In de weekeinden rijden de intercity's op het traject om via Hilversum, waar overigens geen stop wordt gemaakt. De stoptreinen worden tussen Utrecht en Amsterdam vervangen door bussen. De extra reistijd bedraagt volgens een woordvoerder van NS ongeveer een half uur.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat personen- en goederenvervoerders afgelopen december, bij aanvang van de nieuwe dienstregeling, de beschikking hadden gekregen over vier sporen tussen Utrecht en Amsterdam. Dat lukte echter niet, waarna de nieuwe deadline werd gesteld op april 2007.

Karwei

De laatste werkzaamheden vergen een grote krachtinspanning van ProRail en de diverse (onder)aannemers. Vanaf komend weekeinde werken ongeveer 400 mensen dag en nacht in ploegendiensten om het karwei op tijd af te krijgen.

Zij sluiten de laatste stukken spoor en bovenleiding aan en testen de nieuwe beveiliging. Er wordt gewerkt op 27 plaatsen en per spooraansluiting moet tussen de tweehonderd en driehonderd meter spoor worden verlegd en aangesloten.

Reizigers

"De verdubbeling van de sporen verschaft lucht aan het treinverkeer", aldus een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen. De afgelopen jaren nam het aantal treinreizigers met tientallen procenten toe, terwijl het goederenvervoer ook onstuimig groeide.