AMSTERDAM - De campagne Wat voor eikel/kuddedier ben jij? van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie heeft dinsdag van het jongerenmagazine Spunk de Blauwe Plank gekregen.

De 'prijs' is bedoeld voor die jongerencampagne die de plank volledig misslaat en jongeren op een totaal verkeerde manier aanspreekt.

"De absolute winnaar doet werkelijk alles fout wat je maar fout kunt doen: overmatig gebruik van jongerentaal en het idee dat jongeren alles aannemen als het maar door een rapper of een BN-er gezegd wordt. En als laatste fout het moraliserende vingertje", aldus Spunk.

In de campagne spreken inspecteur De Cock (Baantjer) en Yes-R jongeren aan op asociaal gedrag en meelopen.

Internetseks

Hoe anders luidt het oordeel over de campagne 'Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn' in opdracht van KPN/Mijn Kind Online. "Een webcamintrige met de climax aan de keukentafel. Hard en grappig, dat boeit ons wel", stellen de jongeren van Spunk. De campagne van reclamebureau YoungWorks verdient de Gouden Spijker.

In het filmpje haalt een jongen vanachter zijn computer een meisje over haar shirt uit te trekken voor de webcam. Eenmaal aan de keukentafel blijkt de escapade zich te hebben afgespeeld met zijn eigen zus.

Effectiviteit

Volgens Spunk worden jongeren bestookt met campagnes gemaakt door dertigers die denken precies te weten wat zij leuk vinden, maar slaan die meestal de plank finaal mis. Spunk kijkt niet naar de effectiviteit van de campagnes. "Daar hebben we geen verstand van."