Spionagevliegtuig VS stort neer in Zuid-Korea

SEOUL/RIJSWIJK - Een Amerikaans spionagetoestel van hettype U-2 is zondag neergestort bij het Zuid-Koreaanse Hwasong eventen zuiden van de hoofdstad Seoul. Dat meldde een lokaletelevisiezender zondag.

De Verenigde Staten hebben al vele jaren U-2 toestellen inZuid-Korea gestationeerd om onder meer Noord-Korea en deVolksrepubliek China in de gaten te kunnen houden.De piloot van het toestel heeft zich in veiligheid kunnenbrengen. Drie Zuid-Koreaanse boeren raakten lichtgewond. Over deoorzaak is nog niets bekend.

Cruciale rol

Ondanks een respectabele leeftijd van bijna vijftig vertrouwende Amerikaanse inlichtingendiensten en strijdkrachten nog altijdbijna blindelings op hun oude paradepaardje de U-2, bijgenaamd'Dragon Lady'. Het vliegtuig bespioneert de aarde doorgaans op eenhoogte van meer dan 21 kilometer.Ook tijdens de Golfoorlog (1990/1991) had het toestel eencruciale rol. De helft van alle beelden tijdens Operatie DesertStorm kwam van de 'Dragon Ladies' en 90 procent van de informatiedie de grondtroepen nodig hadden voor het vaststellen van doelenkwam van de U-2's.

Moeilijke besturing

Ondanks het succes kennen de U-2's een aantal problemen. Pilotenklagen vaak over het vliegtuig en schertsen dat de bijnaam 'DragonLady' vooral slaat op de moeilijke besturing van het toestel. Delanding wordt nog wel eens vergeleken met een ingewikkeldeballetuitvoering. Van de oorspronkelijke 55 U-2's gingen er in deeerste tien jaar al 37 verloren, voornamelijk door ongelukken.Daarnaast zijn er verscheidene 'Ladies' neergehaald tijdensmissies. Het bekendste incident is het neerschieten door de Russenvan Gary Powers op 1 mei 1960 boven de toenmalige Sovjet Unie. Ookboven Cuba verloren de Amerikanen een toestel en de VolksrepubliekChina heeft zeker vijf U-2's uitgeschakeld.

Het vliegen op extreme hoogte brengt problemen met zich mee voorde vliegers. Ze moeten zich voor elke missie in een volledigdrukpak hijsen en mogen na een missie 48 uur lang niet vliegenwegens de zware lichamelijke inspanning.

Nieuwe motor

De eerste door Lockheed Martin gebouwde U-2 koos op 4 augustus het luchtruim. Nog geen jaar later, in juni 1956, vond ondercommando van de CIA de eerste operationele vlucht plaats vanaf hetDuitse Wiesbaden. De reis voerde over Polen en Oost-Duitsland. Heteerste U-2 model had een spanwijdte van bijna 25 meter, een lengtevan iets meer dan 15 meter en had een maximum snelheid van 692kilomter per uur. De in 1967 gelanceerde U-2R is 40 procent groterdan het orginele A-model. Tussen 1994 en 1999 kregen de toestelleneen nieuwe motor waardoor de snelheid iets omhoog ging naar 765kilometer per uur.

Tip de redactie