DEN HAAG - Minister Ab Klink van Volksgezondheid wil zo snel mogelijk de happy hours en andere prijsacties in cafés aanpakken. Uit onderzoek van de Universiteit Twente (UT) blijkt dat veertien- en vijftienjarigen gretig gebruik maken van deze kortingsacties.

Klink wil daar een stokje voor steken. Een woordvoerder van de minister bevestigde donderdag een bericht van die strekking in Trouw.

Klink (CDA) wil binnenkort om tafel met de horeca en de gemeenten om afspraken te maken over de prijsacties. "De nadruk moet daarbij liggen op het niet meer aantrekken van minderjarige jongeren", aldus de woordvoerder.

Piekuren

De Kamer vroeg al eerder om een verbod op de piekuren, maar Klinks voorganger Hans Hoogervorst wilde eerst bekijken of de cafés erin slaagden de goedkope drank alleen aan meerderjarige klanten te schenken. Nu dit slecht uitpakt, wil Klink de sector hierop aanspreken.

Van een verbod van de prijsacties is voorlopig geen sprake. Nog voor de zomer laat Klink weten hoe hij omgaat met de Kamerwens om de piekuren uit te bannen.

Drinkgedrag

VVD-Kamerlid Edith Schippers vindt dat niet de hele horecasector kan worden aangesproken op het drinkgedrag van jongeren. Ze wil dat het bestaande verbod op de verkoop van alcohol onder de zestien jaar beter gehandhaafd wordt, voordat de minister met nieuwe maatregelen komt.

D66 heeft inmiddels Kamervragen gesteld met dezelfde strekking. D66'er Boris van der Ham vraagt zich af of Klink ook prijsacties van garages aan wil pakken als blijkt dat jongeren te vroeg achter het stuur kruipen.

Onderzoek

Uit het onderzoek van de UT, in opdracht van Stichting Alcoholpreventie, blijkt dat een op de drie cafés alcoholhoudende drank met korting aanbiedt. Goedkoper bier wordt het meest aangeprijsd. Veel kroegen blijken ook reclame te maken voor de acties op hun website.

De onderzoekers hielden ook een enquête onder 350 veertien- en vijftienjarigen uit vijf steden (Amsterdam, Nijmegen, Utrecht, Groningen en Eindhoven). Hieruit blijkt dat bijna twee derde van deze jongeren uitgaat. In totaal drinkt 81 procent soms tot altijd alcohol bij het stappen.

Keuze

Van de jonge tieners die uitgaan in cafés zegt 69 procent wekelijks tot maandelijks gebruik te maken van kortingen en acties in de kroeg. Veel jongeren (63 procent) stemmen er zelfs regelmatig de keuze van het café op af. Meer dan de helft (55 procent) geeft aan tijdens een prijsactie meer te drinken dan gewoonlijk.

Koninklijke Horeca Nederland liet donderdag weten de inhoud van het onderzoek niet te kennen.

De werkgeversclub is tegen afschaffing van het happy hour, omdat hiermee het echte drankmisbruik niet wordt aangepakt. "Daarom moet de minister de illegale horeca, drinkketen en -schuren aanpakken", aldus Horeca Nederland.

Onbeperkt

De organisatie zegt tegen excessieve acties zoals 'onbeperkt drinken voor tien euro' te zijn en spreekt ondernemers die dat doen daarop aan.