AMSTERDAM - De bouwkosten van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam zijn opnieuw gestegen. De kosten zullen stijgen met 41 miljoen euro, maakte wethouder Tjeerd Herrema van Vervoer donderdag bekend.

De tegenvaller blijkt uit de nieuwste financiële prognose tot en met 2013, het jaar waarin de nieuwe metro moet gaan rijden.

De totale kosten van de Noord-Zuidlijn zijn nu geraamd op bijna 1,9 miljard euro. Dat betekent een stijging van veertien procent ten opzichte van de schatting in 2002, toen de gemeente Amsterdam het besluit nam de metrolijn aan te leggen.

Naast de extra bouwkosten voorziet de gemeente extra risico's.

'Risicopotje'

Herrema wil bijna 45 miljoen euro toevoegen aan het al bestaande risicopotje, waar nu al 65 miljoen euro in zit. Het gaat hierbij om 'voorziene' risico's, zoals obstakels in de grond waar de aannemer bij de bouwwerkzaamheden op stuit.

"In die zin is het een klotejaar, dat beide processen zich voordoen", aldus Herrema. De gemeente moet nog dekking vinden voor de in totaal 86 miljoen euro die de stad nu extra nodig heeft voor het project. Het project heeft niet opnieuw vertraging opgelopen, liet de wethouder weten. In 2002 ging de gemeente er nog vanuit dat de klus in 2011 geklaard zou zijn.

Centraal Station

De nu bekendgemaakte tegenvaller is vooral te wijten aan het werk onder het Centraal Station van Amsterdam (extra kosten van twintig miljoen euro). Het aanbrengen van zestig meter diepe fundering onder het uit 1889 daterende monumentale gebouw bleek gecompliceerder dan gedacht.

Ook de onderhandelingen met de aannemer verliepen stroef. Voor het contract Centraal Station heeft de gemeente een tijdschema vastgesteld, waarbij de aannemer een boete moet betalen als de deadlines niet worden gehaald. Bij het station werken bouwvakkers nu zeven dagen per week, 24 uur per dag door. Het 'hoofdpijndossier' van het CS zorgde eerder ook voor kostenoverschrijdingen.

Metrostations

De kosten van de ontgraving van de nieuwe metrostations in de Amsterdamse binnenstad vallen volgens de nieuwe berekeningen eveneens hoger uit. Herrema wil het gemeentelijke projectbureau voor de Noord-Zuidlijn samenvoegen met het particuliere adviesbureau dat tot nu toe zaken deed met aannemers. Hierdoor kan het project beter worden gestuurd. "Vanaf het begin van de bouw is de neiging ontstaan om meer op techniek dan op kosten en planning te sturen."