LONDEN - Oud-hoofdredacteur van schandaalblad News of the World, Andy Coulson, kreeg terwijl hij in dienst was als woordvoerder van de Britse regering betaald door het moederbedrijf van de krant.

Dat meldde de omroep BBC dinsdag.

News International betaalde het voormalige hoofd communicatie een forse ontslagvergoeding, aldus de BBC.

Ook had hij toegang tot gezondheidszorg via het bedrijf en mocht hij zijn bedrijfsauto houden.

Coulson werkte vanaf juli 2007 voor de Britse Conservatieve Partij, maar stapte begin 2011 op als regeringswoordvoerder toen de schaal van het mediaschandaal aan het licht kwam.

De oppositie liet dinsdag weten dat de conservatieve premier David Cameron zich moet verantwoorden. ''David Cameron heeft nu te maken met beschuldigingen dat een van zijn belangrijkste adviseurs werd betaald door News International", aldus een woordvoerder van Labour.