Er wordt niet stilgezeten door de Detroit Three op het gebied van het verbeteren van de brandstofefficiëntie van hun wagengamma. Onder druk van president Obama zetten ze groot in op het toevoegen van compacte auto's aan het productaanbod.

De Amerikaanse overheid heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid met het opleggen van een zuinigheidsnorm van 35.5 MPG (6,6 L/100km) te bereiken in 2016. De norm geldt over het totale productaanbod aan personenauto's, SUV's en pick-up bestelwagens.

Dit betekent dat er nogal een slag gemaakt moet worden. Het gemiddeld aantal miles per gallon ligt op dit moment op 27.5, er is dus een verbetering nodig van bijna 30 procent. En dat is slechts het begin want de plannen voor een normering naar tussen 47 en 62 MPG in 2025 liggen reeds klaar.

Geen wonder dus dat achtereenvolgens Ford, Chrysler en GM, bekend maken honderden miljoenen te investeren in de herinrichting van fabrieken om meer energiezuinige auto’s te kunnen produceren.

Strategie

Nu moeten ze wel nog een manier vinden de Amerikanen vanuit hun oversized wagens in de meer compacte auto’s te krijgen.

De voornaamste strategie die de fabrikanten hiervoor aanhouden lijkt in te zetten op de zaken die Amerikanen aan het hart gaan en denken te verliezen bij een overstap naar een kleinere auto: comfort, stijl, en luxe.

Hiermee betreden de fabrikanten een markt die ze voorheen voornamelijk overlieten aan de Duitse concurrenten BMW en Mercedes: het luxe segment in de categorie kleinere auto’s. Zo zouden ze zomaar van de nood een deugd kunnen maken.