AMSTERDAM - Aan het lijstje zinloze records kunnen we er sinds kort weer eentje toevoegen. Onlangs reed de Finse recordtestpiloot Janne Laitinen met een volledig elektrische auto sneller dan ooit op ijs.

Met een gemiddelde snelheid van 252,09 km/h raasde Laitinen over het bevroren Ukonjärvi-meer in het noorden van Finland. Zijn vervoermiddel, de E-RA, is een door de technische hogeschool Metropolia in Helsinki ontwikkelde elektrische sportwagen.

 

E-RA staat voor Electric Race About, en met een vermogen van maar liefst 381 pk en het verse record in gedachten, mogen we wel concluderen dat die naam geen pure opschepperij is. Sterker nog, tijdens de recordpoging lag de hoogst gemeten snelheid zelfs boven de 260 km/h.

 

Het snelheidsrecord met de E-RA kwam tot stand in samenwerking met bandenfabrikant Nokian, dat een setje speciale winterbanden in de maat 225/40/R18 ter beschikking stelde. Met het record willen Metropolia en Nokian laten zien dat elektrische auto's en winterbanden ook onder zeer extreme omstandigheden tot topprestaties in staat zijn.

 

Overigens is testpiloot Janne Laitinen geen onbekende; vorig jaar vestigde hij met een getunede Audi RS6 het officiële wereldrecord hardrijden op ijs met een 'gewone' auto. Zijn top? Maar liefst 331,61 km/h, aldus het Guinness Book of World Records! Helaas komt Jannes ritje met de E-RA niet in het beroemde boek terecht, simpelweg omdat er nog geen officiële categorie bestaat voor hardrijden met elektrische auto's op ijs. Maar iets zegt ons dat die categorie wél in de volgende editie van het boek te vinden zal zijn ...

 

AutoWeek autoverzekering gelooft niet in beperkingen