AMSTERDAM - Nog drie dagen en dan is het feest voorbij voor Amsterdammers met een elektrische auto. Vanaf 1 april schrapt men een deel van de voordelen voor bezitters van een elektrische auto. Volgens de gemeente kan de elektrische auto het nu zonder bonussen af.

Na zo’n drie jaar vindt de gemeente het welletjes met de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s. In 2009 startte men met het pilot project elektrisch rijden om de verkoop van elektrische auto’s op gang te helpen. Dat de voordelen niet tot het einde der dagen zouden blijven bestaan was toen ook al bekend. Later werd de einddatum op 1 april 2012 bepaald.
Concreet betekent dat dat eigenaren van een elektrische auto gaan betalen voor de stroom van openbare laadpalen. Bij een snellader betaal je dan meer dan bij een conventionele lader, waar het voltanken van een elektrische auto enkele Euro’s gaat kosten. Pijnlijker is dat het ook gedaan is met het gratis parkeren tijdens het laden, waardoor ook bezitters van een elektrische auto’s per 1 april op zoek zullen moeten naar een betaalpaal. Voor wijkbewoners geldt voortaan dat men, net als andere autobezitters, een parkeervergunning nodig heeft. Wel worden bezitters van elektrische auto’s op een aparte stapel gelegd, zodat het aanvragen weinig tijd in beslag neemt.
Volgens de gemeente wist iedereen dat de pilot tot 1 april 2012 zou duren, dus is er geen sprake van een oneerlijke situatie. Daarbij wordt er volgens de gemeente de komende jaren nog steeds zo’n 10 miljoen Euro geïnvesteerd in elektrische mobiliteit. Daarmee wordt onder meer het aantal laadpalen in de gemeente Amsterdam van 300 naar 1.000 uitgebreid.

AutoWeek autoverzekering gelooft niet in beperkingen