AMSTERDAM - In de VS is, drie weken na een botsproef, het wrak van een Chevrolet Volt in brand gegaan. Dat roept vragen op over de veiligheid.

Afgelopen mei heeft de Amerikaanse NHTSA(National Highway Traffic Safety Administration een zogeheten ‘paaltest’ gedaan met een Chevrolet Volt. Daarbij wordt een zijwaartse aanrijding met een paal gesimuleerd. Daarop is de wrak afgevoerd naar een parkeerterrein, drie weken daarna vloog de auto spontaan in brand.

De oorzaak is achterhaald: de batterij is de boosdoener. Na de test is er volgens General Motors niet voor gezorgd dat die uit de auto is verwijderd. Wel is de benzinetank van de range extender leeggehaald. Ook de koelvloeistof is blijven zitten. Dat is na de test op de accu gelekt. Dat levert geen direct gevaar op, maar na een koude nacht is de koeivloeistof gaan kristalliseren. Dat heeft voor de brand gezorgd. “De NHTSA heeft niet ons protocol gevolgd waarbij de batterij na een crash moet worden verwijderd,” zegt GM.

De Amerikaanse onderzoekers hebben naar aanleiding van de ontbrandende Volt bij andere fabrikanten van elektrische auto’s gevraagd naar de veiligheid van hun batterijen. LG, de Koreaanse fabrikant van de Volt-accu’s werkt op het moment samen met het Amerikaanse veiligheidsinstituut aan een onderzoek naar dit incident. GM oppert dat er misschien speciale protocollen moeten komen voor dit soort auto’s. “Als we nieuwe technieken ontwikkelen, moeten er veiligheidsmaatregelen komen die daar bij passen.”

Tot slot haast de fabrikant zich te melden dat de Volt gewoon een veilige auto is. Ook volgens de NHTSA is er bij een elektrische auto geen groter risico op brand dan bij een auto met vebrandingsmotor. Het resultaat van de crashtests in het voorjaar was dan ook vijf sterren, ook in de VS de maximale score. 

AutoWeek autoverzekering gelooft niet in beperkingen