AMSTERDAM - Op de Ford-stand staat tijdens de IAA alles in het teken van de toekomst. De Evos Concept laat in Frankfurt het design van de Fords van de komende jaren zien.

De Evos Concept belichaamt volgens Ford de eerste mondiale designtaal van het concern. Het is een vierzits fastback met heuse vleugeldeuren. Laten we maar meteen met de grootste teleurstelling beginnen: dit is géén voorbode van een productiemodel, beklemtoont Ford. Wél zullen we veel techniek en designelementen op toekomstige Fords terugzien. Vooral de trapeziumvormige grille staat daar voor op de nominatie.
De concept-car heeft een lengte van 4,50 meter en zit daarmee tussen het C- en het D-segment. De wielbasis is 2,74 meter. De breedte van de auto heeft echter weinig met het C-segment te maken: 1,97 meter. De Evos Concept is 1,36 meter hoog. Ford spreekt zelf van een ‘fastback met eigentijdse GT-uitstraling’.
Ford stelt het principe van de Cloud Computing centraal. Kort gezegd komt dit er op neer dat de bestuurder alle applicaties en systeem op een zo gebruikersvriendelijk mogelijke wijze kan bedienen. Dat gaat behoorlijk ver: als de auto via het werk te horen krijgt dat de extra vroege afspraak van morgen niet doorgaat, dan zorgt de Evos Concept er voor dat de wekker van de eigenaar later gaat.

Ook houdt de Cloud Computing de gezondheid van de bestuurder (hartslag, et cetera) in de gaten en past waar nodig bepaalde aspecten van de auto aan.
Ford heeft ook nog aan het milieu gedacht: de Evos Concept is een plug-in hybride. De auto slaat z’n energie op in een pakket lithium-ion accu’s. De actieradius is 800 kilometer. Het verbruik is even laag als dat van de Ford C-Max Energi plug-in hybride, die in 2012 op de Amerikaanse markt verschijnt. Cloud computing helpt hierbij door de optimale combinatie van aandrijflijnen te kiezen voor de reis. 

Vraag nu een proefrit aan via AutoWeek