Het is publiek geheim dat Volvo werkt aan een elektrische versie van de C30. Op het moment wordt de auto door temperaturen van -20 graden Celsius gejaagd om ‘m tot het uiterste te testen.

De elektrische auto maakt goede kans in de nabije toekomst. Een nadeel van dit soort auto’s is dat de toch al niet riante actieradius bij koud weer kan halveren. Volvo is, met zijn Scandinavische afkomst, het aangewezen merk om daar eens verandering in te brengen. Wellicht helpen daarbij deze tests die met de C30 Electric worden gehouden bij temperaturen van -20 graden Celsius.

De eerste elektrische auto van Volvo ondergaat het zelfde testtraject als de reguliere modellen. Met de auto zijn al ruim tweehonderd proeven uitgevoerd.”We willen zeker weten dat de C30 Electric op de goede manier functioneert tijdens het rijden en parkeren en dat het opladen van de accu’s goed gaat in normale en zeer warme of koude omstandigheden,” aldus Volvo.

In elk geval heeft Volvo gewerkt aan een innovatieve oplossing om het interieur warm te houden zonder dat dit actieradius kost. De climate control wordt namelijk gevoed door bio-ethanol. Daarvan heeft de C30 14,5 liter aan boord. Daarnaast is het mogelijk de climate control op energie van de accu’s te laten werken. “De bestuurder kan de voeding van de climate control dus zelf afstemmen op zijn rit. Als de accucapaciteit volledig nodig is om te rijden, kan de bio-ethanol bijspringen. Op korte afstanden kan de accu ook voor de verwarming worden gebruikt.” 

AutoWeek autoverzekering gelooft niet in beperkingen