Na de stroomversnelling in de spionagezaak bij Renault gisteren kan het grote puinruimen beginnen. Nummer twee Patrick Pelata diende gisteren z’n ontslag in, maar dat werd geweigerd. Wel levert de top van Renault alle bonussen over 2010 in.

Eerder deze maand verklaarde Pelata dat als de beschuldigingen van spionage inderdaad ten onrecht waren gedaan, dat de gevolgen mede voor hemzelf zouden zijn. Nadat gisteren bleek dat onderzoek van de Franse regering uitwees dat de drie ontslagen werknemers van Renault onschuldig zijn, voegde Pelata de daad bij het woord en diende zijn ontslag in. Carlos Ghosn, de hoogste baas bij Renault heeft dat echter geweigerd, waardoor de nummer twee binnen het Franse concern aanblijft. Wel leveren hij, Ghosn en de rest van de betrokken topmannen bij de spionagezaak hun bonussen over 2010 in. Volgens externe analisten blijkt uit deze ontwikkeling dat Renault eigenlijk geen goede opvolger klaar heeft staan voor Pelata.
In januari werden drie werknemers van Renault ontslagen omdat zij geld aangenomen zouden hebben in ruil voor geheime informatie over het elektrische gamma van de Fransen. De drie dienden daarop een klacht in en zowel Renault als de Franse staat startten een onderzoek naar de affaire. Daaruit bleek gisteren dat de drie onschuldig waren en dat de aantijgingen van het Franse autobedrijf grotendeels waren gebaseerd op verbale verklaringen van een anonieme bron. Die verklaringen zijn afgenomen door beveiligingsmanager Dominique Gevrey die gearresteerd is op verdenking van fraude. Het gerucht gaat dat Renault meer dan 300.000 Euro heeft betaald voor de verklaringen.

 

Nasleep
Hoe groot de gevolgen voor Renault zullen zijn is nog niet bekend, maar het bedrijf staat in ieder geval serieuze schadeclaims van de drie ten onrechte ontslagen medewerkers te wachten. Vooral ontwikkelingsbaas Michel Balthazard heeft grof geschut ingezet en eist een aanzienlijke schadevergoeding. Volgens experts is het niet ondenkbaar dat Balthazard met 8 miljoen Euro of meer aan de haal zou kunnen gaan. Zijn ondergeschikte, Bertand Rochette, en Matthieu Tenenbaum, als assistent manager betrokken bij het elektrische programma, beraden zich eveneens op stappen.
Ook de Franse overheid, met 15 procent de grootste aandeelhouder van Renault, kan bepaald niet lachen om de gang van zaken. Ghosn’s plannen om de bedrijfsstructuur met alliantiepartner Nissan te veranderen zouden door het schandaal weleens bemoeilijkt kunnen worden. Ghosn wil meer onafhankelijkheid voor het Japanse bedrijf en de Japanners ook stemrecht geven over de koers van Renault. Hiervoor heeft de topman echter de goedkeuring nodig van de Franse staat en die is momenteel niet inschikkelijk. 

AutoWeek autoverzekering gelooft niet in beperkingen