BMW vouwde onlangs al de plannen met het innovatieve i-label uit op een speciale persconferentie. De i3 wordt één van de speerpunten van het nieuwe submerk. Nu is de auto voor het eerst ook in met vermomming in Noord-Zweden gespot.

De i3 is één van de twee i-modellen die bij de introductie van het merk in 2013 beschikbaar komt. De andere is de i8 sportauto. De i3 is specifiek voor een alternatieve aandrijflijn ontworpen (elektrisch of plug-in hybride). De auto herbergt lithium-ion accu’s. De basiscomponenten van deze aandrijflijn zijn uitwisselbaar binnen het i-gamma en komen zodoende ook in de veel duurdere i8 terecht.
BMW’s nieuwe submerk gebruikt hoogwaardige materialen. De overkoepelende term hiervoor is de zogenoemde LifeDrive filosofie. Het chassis wordt van aluminium en voor de passagierscel gebruikt BMW i met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Voor de ontwikkeling van dit materiaal heeft BMW een overeenkomst gesloten met een Amerikaans bedrijf.
Momenteel is BMW ook al op andere manieren de techniek van de i3 aan het testen. De Mini E, waarvan een testvloot rondrijdt in onder meer de Verenigde Staten en Duitsland, geldt als de eerste fase uit het praktijktestprogramma. Op de Autosalon van Genève zagen we de nieuwe BMW Active E, die met vernieuwde techniek het testprogramma voortzet. 

AutoWeek autoverzekering gelooft niet in beperkingen